De laatste maand heb ik diverse digitale workshops bijgewoond van NOC/NSF. Bij meerdere workshops kwam het aan de orde: wat zijn de belangrijkste redenen om te blijven sporten? De belangrijkste redenen zijn progressie en plezier. Het is fijn om dat te horen: de missie van PreT is “Vanuit Passie en Plezier Via Progressie naar Prestatie”. Vanuit mijn visie zijn passie en plezier de fundamenten van progressie en prestatie. Progressie en prestatie zijn dus gevolgen; trainers en coaches behoren te sturen op passie en plezier. Dat is makkelijk gezegd, maar is het ook zo makkelijk in de praktijk?
Het antwoord is wat mij betreft duidelijk. Zorgen voor sportplezier is voor de meeste trainers een uitdaging. Er zijn helaas nog maar weinig verenigingen waar dat goed lukt: slechts twintig verenigingen hebben in Nederland nog meer dan dertig jeugdleden. En veel tafeltennistrainers willen vooral aandacht geven aan de beste spelers in de groep. We besteden zo heel veel tijd en aandacht aan het beoordelen van talent. Dat betekent automatisch dat we een heleboel spelers, die in eerste instantie net iets meer moeite hebben met tafeltennis, vrij vlug laten vallen. Ook zijn we in de tafeltenniswereld goed in het maken van ranglijsten en hanteren van ratings. Ik snap best dat die dingen bestaan, maar laten we als trainers ons vooral bezig houden met onze kerntaak. Plezier laten beleven is ook voor de trainer veel leuker. Je wilt dat je spelers aan het aan het einde van iedere training weer benieuwd zijn wat voor leuke dingen de trainer de volgende keer heeft bedacht.
Veel verenigingen denken dat ze klaar zijn als ze hun trainers een trainersopleiding hebben laten volgen. Dat is natuurlijk een goede eerste stap, maar – net zoals bij andere beroepen – het is net zo belangrijk dat trainers na hun opleiding goed begeleid worden. Je leert pas echt autorijden nadat je het rijbewijs hebt gehaald. Dat geldt ook voor trainers: de investering in je trainers gaat door als ze hun diploma hebben gehaald. Het blijkt dat trainers die goed begeleid worden veel langer actief blijven en meer plezier hebben in training geven. Daarnaast blijkt ook dat sporters van diezelfde trainers meer plezier hebben en daardoor meer progressie maken. Er is maar één nummer 1 op de ranglijst, maar iedereen kan plezier hebben.
Dat plezier staat centraal in de trainersopleiding (TT2) die PreT in 2019 en 2020 heeft ontwikkeld. PreT wil dat uitgangspunt ook in de vervolgopleiding veel nadrukkelijker naar voren laten komen. En laten we er met zijn allen voor zorgen dat datzelfde plezier ook voorop staat bij de ontwikkeling van nieuwe wedstrijdvormen in de tafeltenniswereld. Dat levert veel meer op dan het nauwkeurig kunnen berekenen van de rating. Inderdaad: sportplezier kun je maken… met PreT!